Monday 10 September 2012

Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih dan Penyayang


Surah az-Zumar ayat 53-60

53 : Katakanlah, "Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! janganlah kamu berputus asa terhadap rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.

54 : Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong.

55 : Dan ikutilah sebaik-baiknya apa yang telah diturunkan kepadamu (al-Quran) dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu secara mendadak, sedang kamu tidak menyedarinya,

56 : agar jangan ada orang yang mengatakan: " Alangkah besar penyesalanku atas kelalaianku dalam menunaikan (kewajipan) terhadap Allah, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memperolokkan (agama Allah)",

57 : atau (agar jangan) ada yang berkata. '"Sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertaqwa,

58 : atau (agar jangan) ada yang berkata ketika melihat azab, "sekiranya aku dapat kembali ke dunia, tentu aku termasuk orang-orang yang berbuat baik."

59: Sungguh, sebenarnya keterangan-keteranganKu telah datang kepadamu, tetapi kamu mendustakannya, malah kamu menyombongkan diri dan termasuk orang kafir.

60 : Dan pada Hari Kiamat engkau akan melihat orang-orang yang berbuat dusta terhadap Allah, wajahnya menghitam. Bukankah neraka Jahanam itu tempat tinggal bagi orang yang menyombongkan diri?

*SUBHANALLAH...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...