Tuesday 11 September 2012

TakBiraTul IhRam Tanpa SUARA



Adakah sah solat seseorang itu yang bertakbiratul ihram tanpa suara dan tanpa gerakan mulut, tetapi disertakan niat? Setahu saya, semasa takbir kita hendaklah melafazkan takbir sekurang-kurangnya didengari oleh telinga sendiri. Harap ustaz jelaskan.

Jawapan; salah satu syarat sah takbiratulihram adalah dengan menguatkan suara, sekadar didengari telinga sendiri. Seandainya bertakbiratulihram hanya dengan niat tanpa didengarinya, maka tidak sah solat.
Sebenarnya ada 16 syarat sah takbiratulihram seperti yang terkandung dalam kitab Nail al-Raja’ syarah kepada Safinah al-Najat hlm. 87 seperti berikut;

1. berdiri ketika solat fardhu jika mampu. Tidak wajib berdiri semasa solat sunat, boleh duduk. Tidak wajib berdiri apabila tidak mampu seperti terlalu uzur.
2. dilafazkan dalam bahasa Arab kalimah الله اكبر
3. diucapkan dengan lafaz jalalah (الله)
4. dan lafaz اكبر. Jika diucapkan kalimah seperti الرحمن اكبر atau الله اعظم maka tidak sah.
5. ucapkan mengikut tertib dalam dua lafaz tersebut  iaitu mendahulukan lafaz الله ke atas اكبر (tidak sah jika melafazkan اكبر الله )
6. tidak memanjangkan hamzah pada lafaz jalalah. Apabila dipanjangkannya maka tidak sah, contohnya الله اكبر terkecuali memanjangkan huruf lam, contohnya “Allaaaahu Akbar”.
7. tidak memanjangkan huruf ba pada kalimat اكبر. Jika dipanjangkan menjadi اكبار maka tidak sah.
8. tidak membaca dengan qalqalah pada huruf kaf اكبر seolah-olah berbunyi “akkebar”.
9. tidak menambahkan huruf (و) antara dua lafaz sama ada mematikan atau membariskan huruf wau, sekiranya dilakukan juga maka tidak sah takbirnya.
10. tidak menambahkan wau pada kalimat jalalah seperti والله اكبر.
11. tidak memutuskan antara dua kalimat kecuali dengan tujuan bernafas atau tidak sengaja.
12. hendaklah didengar sendiri setiap huruf dalam takbir.
13. masuk waktu bagi solat yang terikat dengan waktu. Tidak sah takbiratulihram apabila seseorang itu niat solat Zohor misalnya, lalu ia takbiratulihram sebelum masuk waktu Zohor atau solat sunat yang terikat waktu, misalnya solat Duha atau solat sunat qabliyah yang lain.
14. bertakbiratulihram dalam keadaan menghadap kiblat.
15. tidak meninggalkan satu huruf pun dalam ucapan takbiratulihram. Dimaafkan bagi orang jahil dan mereka yang belum memahami cara solat yang betul.
16. tidak mendahului atau menyamai takbiratulihram imam. Apabila ia mendahului, menyamai atau bersamaan dengan imam maka tidak sah solatnya.

Nie ana ambil dari :

Solusi isu 17
Ustaz Fadzli al-Yamani
Untuk menghubungi Ustaz Fadzli: 019-3838730





2 comments:

  1. tak dapat nak provide resource..Cuba bukak youtube cari (30 minit Ustaz Don) dalam part niat or takbiratul ihram sebab Ustaz Don kata boleh takbir dalam senyap..wallahualam

    ReplyDelete
  2. oh.. yeke.. nti along tgk.. terima ksih.. along ambik dkt solusi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...